top of page

Glöm inte att bekräfta det vardagliga när du utövar ditt ledarskap

Som ledare handlar det om att se och bekräfta andra och att få andra att se varandra. Vi pratar inte bara om att se och bekräfta det som sticker ut, är annorlunda eller exceptionellt bra. Vi pratar om det som händer i vardagen och utifrån det som vi förväntas göra varje dag säger Anna Björkeryd, CMO på Streamify.


I det här inlägget delar Anna med sig av det som hon ser som viktigt som ledare. Anna har en otroligt härlig energi och om du följer henne på Linkedin ser du hur hon framhåller människor omkring sig. Hon delar frikostigt med sig av vad andra kan.

Vi ville veta mer om Annas ledarskap.


Vad är viktig för dig i ditt ledarskap?

Att se alla medarbetare. Att vara generös med positiv feedback - då pratar vi inte om att bara fokusera på det som är annorlunda, nytt eller exceptionellt bra. Vi pratar om att se det vi är och gör i vardagen. Att se det som man kanske tar för givet.


Det duger inte att bara ge beröm för att någon gjort något speciellt eller oväntat. Det är som i en relation, det räcker inte att man bara får beröm när man ska gå bort och har fixat till sig. Man vill att ens partner noterar och bekräftar det man är och gör i vardagen.


Vad sägs om “Jag ser att du tömt diskmaskinen, TACK!”


Det är viktigt att värdesätta det som görs i vardagen mycket mer säger Anna. Att visa våra anställda och kollegor att dom är “good enough”. Att du som medarbetare få känna att du räcker till och att du är bra i det du förväntas göra. Att vara ledare innebär att se och att belysa det man ser, samt att inspirera andra till att se och belysa det dom ser hos varandra. Här kan vi verkligen prata om enkla beteenden som får respekt och tillit att växa.


Ledarskapet är en konkurrenskraft

Enligt Anna är ledarskap en konkurrenskraft. Och att leda handlar inte alltid om att styra, utan också om att uppmuntra och inspirera. Led inte som du tror att du ska leda, led som du själv och dina anställda vill bli ledda. Fråga dig själv om dina anställda skulle välja dig igen? Kommer de människor som du vill rekrytera välja dig i stället för en annan arbetsgivare p g a ditt ledarskap?


Kan man strössla beröm hur som helst?

Det blir inte hur som helst svarar Anna. Alla känner varandra på arbetsplatsen och man vet vilka styrkor, kompetenser, egenskaper och arbetsuppgifter ens kollegor har. Man vet vad som är relevant när man ger feedback. Det är tyvärr mer vanligt att man tar varandra för givet och glömmer bort de små, kanske mest uppskattade gesterna eller kommentarerna. Jag tror det är lite svenskt att vi håller inne på positiv feedback och beröm. Kanske en del ledare tror att dom inte får samma auktoritet om de ger beröm.

Dock behöver man vara rättvis! Man ska ge alla bekräftelse oavsett ens personlighet eller arbetsuppgifter. Det är väldigt betydelsefullt att man gör det man ska på en arbetsplats och det ska också berömmas.


"Annars blir det som att man glömmer att säga att jag älskar dig i en relation bara för att det är vardag och att du förväntas redan veta om det."


Hur är man rättvis?

För att det ska bli en organisation som ser varandra så behöver man som ledare öka kunskapen om vad alla funktioner i ett bolag har för betydelse och vad man gör inom varje funktion. Tänk dig att du har sälj, ekonomi, marknad och support. Inbegriper så att det är möjligt att öka både förståelse och respekt för varandras arbete.

Att förklara varför supporten är viktig och hur den får organisationen att fungera. Att man utbildar varandra i vad man gör i det dagliga arbetet.

När man beskriver funktionerna för varandra så får man inte särbehandla eller förminska någon eller något utan man beskriver alla funktioners lika värde på ett jämställt sätt och kopplar dessa till helheten.


Tips från Anna

● Det vardagliga arbetet är viktigt och vi är grymma som gör det vi ska.

● Våga ge feedback, både positiv och negativ.

● Viktigt är att just ALLA ska bli sedda och bekräftade. Det ska vara rättvist!

Ta reda på hur dina anställda vill ha feedback och hur de uppskattar att bli kommunicerade till.

● Det handlar om respekt! Att bygga en organisation som respekterar och ser varandra. Att knyta samman alla funktioner och de människor som är i dem.

● Alla ska känna sig värdefulla i en organisation.

Bygger man en organisation där alla känner sig behövda, bygger du också en organisation som presterar bättre tillsammans.


Vill du komma i kontakt med Anna så finns hon på www.streamify.io och även på Linkedin


Vi som bloggar är KC Group och vi arbetar med CHEFS- OCH MEDARBETARUTVECKLING. Vi tillhandahåller konsulter med spetskompetenser, certifierade coacher och föreläsare i hela Sverige.



Vi använder cookies för att tillhandahålla de tjänster och funktioner som erbjuds på vår hemsida, och för att ge våra användare en bra upplevelse. Läs mer

Jag förstår
bottom of page